V souladu s § 30 a § 69 zákona č. 561/2004 Sb. vydávám Klasifikační řád Středního odborného učiliště Slaný, příspěvková organizace (dále jen SOU Slaný).
Tento Klasifikační řád je zveřejněn na webových stránkách školy a veřejně přístupném místě a nedílnou součástí Školního řádu.
Při hodnocení průběžné i celkové klasifikace pedagogický pracovník uplatňuje přiměřenou náročnost a pedagogický takt vůči žákovi. Při celkové klasifikaci přihlíží učitel nejen k věkovým zvláštnostem žáka, ale i k tomu, že žák mohl ve svých výkonech zakolísat pro určitou indispozici.
1. Hodnocení výsledků vzdělávání
1.1 získávání podkladů pro hodnocení a klasifikaci
- Podklady pro hodnocení a klasifikaci výchovně vzdělávacích výsledků a chování žáka získává učitel zejména těmito metodami, formami a prostředky:
- soustavným diagnostickým pozorováním žáka,
- soustavným sledováním výkonů a jeho připravenosti na vyučování,
- různými druhy zkoušek (písemné, ústní, grafické, praktické, pohybové),
- kontrolními písemnými pracemi a praktickými zkouškami,
- analýzou výsledků činnosti žáka,
- konzultacemi s ostatními učiteli a podle potřeby i s pracovníky pedagogicko-psychologických poraden,
- rozhovory s žákem a zákonnými zástupci žáka.
- Žák musí být z předmětu vyzkoušen ústně nebo písemně alespoň dvakrát za každé pololetí.
- Učitel oznamuje výsledek každé klasifikace a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených výkonů. Výsledky hodnocení písemných zkoušek oznámí žákovi nejpozději do 14 dnů.
- Učitel je povinen vést soustavnou písemnou evidenci o každé klasifikaci žáka. Povinností školy je, aby prostřednictvím třídního učitele včas upozornila rodiče žáka na výkyvy v jeho studijních výsledcích.
- V případě, že absence žáka za celý školní rok v jednotlivých předmětech překročí 30 %, nebude žák klasifikován. V odůvodněných případech lze žáka klasifikovat za předpokladu, že žák prokazuje zvládnutí učiva a je hodnocen dostatečným počtem známek. V těchto případech rozhoduje o klasifikaci pedagogická rada.
2. Klasifikace žáka
- Žáci se klasifikují ve všech vyučovacích předmětech uvedených v učebním plánu příslušného ročníku.
- Klasifikační stupeň určí učitel, který vyučuje příslušný předmět.
- Při určování stupně prospěchu v jednotlivých předmětech na konci klasifikačního období se hodnotí kvalita práce a učební výsledky, jichž žák dosáhl za celé klasifikační období.
- O stavu klasifikace ve třídě budou třídní učitelé informovat ostatní kolegy a vedení školy na pedagogických radách, v případě nutnosti bezprostředně při vzniku výrazných výkyvů v hodnocení jednotlivců nebo celé třídy. Třídní učitel je povinen o stavu klasifikace (především dostatečné a nedostatečné) informovat zákonné zástupce žáka, a to písemně, formou SMS přes školní systém VYCHOP nebo na pravidelných třídních schůzkách.
- Případy zaostávání žáků v učení a nedostatků v jejich chování se projednávají při pedagogických poradách, zaujmou se stanoviska a způsoby jejich řešení.
- Na konci klasifikačního období, v termínu, který určí ředitel školy, zapíší učitelé jednotlivých předmětů výsledky celkové klasifikace do systému Bakalář.
2.1 Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou teoretického zaměření (jazykové, společenskovědní, přírodovědné a některé odborné předměty) v souladu s požadavky ŠVP se hodnotí.
- Ucelenost, přesnost a trvalost osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic, zákonitostí a vztahů
- Kvalita a rozsah získaných dovedností
- Schopnost uplatňovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů
- Schopnost využívat a zobecňovat zkušenosti a poznatky při praktických činnostech
- Kvalita myšlení, samostatnost, tvořivost
- Přesnost, výstižnost a odborná správnost ústního i písemného projevu
- Kvalita výsledků činnosti
- Osvojení účinných metod samostatného studia
2.2 Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou praktického zaměření (odborný výcvik)
- Vztah k práci, k pracovnímu kolektivu, k praktickým činnostem a k zařízení a vybavení pracoviště
- Osvojení praktických dovedností a návyků, zvládnutí účelných způsobů práce
- Využití získaných teoretických vědomostí v praktických činnostech
- Aktivita, samostatnost, tvořivost
- Kvalita výsledků činnosti
- Organizace vlastní práce a udržování pořádku na pracovišti
- Dodržování předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, používání osobních ochranných pracovních pomůcek a péče o životní prostředí
- Hospodárné využívání surovin, materiálů, energie
- Obsluha a údržba výrobních zařízení a pomůcek, nástrojů, nářadí a měřidel
Při souhrnné klasifikaci odborného výcviku se přihlíží i k období, kdy je žák na provozním pracovišti.
Výchovně vzdělávací výsledky se klasifikují podle této stupnice:
Stupeň 1 (výborný)
Žák soustavně projevuje kladný vztah k práci a praktickým činnostem. Bezpečně ovládá postupy, samostatně uplatňuje získané dovednosti a návyky, dopouští se jen menších chyb, výsledky práce jsou bez závažných nedostatků.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák soustavně projevuje kladný vztah k práci a praktickým činnostem. Samostatně, ale méně tvořivě a s menší jistotou využívá získaných teoretických poznatků v praktické činnosti. V jeho způsobech práce se nevyskytují podstatné chyby. Výsledky jeho práce mají drobné nedostatky. Překážky v práci překonává s občasnou pomocí.
Stupeň 3 (dobrý)
Žákův vztah k práci je převážně kladný. Za pomoci učitele uplatňuje získané teoretické poznatky v praktické činnosti. V praktické činnosti se dopouští chyb a při postupech a způsobech práce potřebuje občasnou pomoc učitele. Výsledky práce mají nedostatky. Překážky v práci překonává s častou pomocí učitele.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák pracuje bez zájmu. Získaných teoretických poznatků dovede využít při praktické činnosti jen za soustavné pomoci učitele. V praktických činnostech, dovednostech a návycích se dopouští větších chyb. Potřebuje soustavnou pomoc učitele. Ve výsledcích práce má závažné nedostatky. Překážky v práci překonává jen s pomocí učitele.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák neprojevuje zájem o práci. Nedokáže ani s pomocí učitele uplatnit získané teoretické poznatky při praktické činnosti. V praktických činnostech má podstatné nedostatky. Pracovní postup nezvládá ani s pomocí učitele. Výsledky jeho práce jsou nedokončené, neúplné, nepřesné, nedosahují požadovaných parametrů.
3. Komisionální zkouška
Žák koná komisionální zkoušku v těchto případech:
- Koná-li opravné zkoušky (při neprospěchu)
- Koná-li komisionální přezkoušení (zpochybnění klasifikace podle § 69 odst. 9 školského zákona)
Podrobnosti týkající se konání komisionální zkoušky stanoví ředitel školy.
4. Rozdílová zkouška
- Ředitel může žákovi povolit změnu oboru vzdělání. V rámci rozhodování o změně oboru může ředitel školy stanovit rozdílovou zkoušku a určit její obsah, rozsah, termín a kritéria jejího hodnocení.
- O přestupu žáka střední školy do jiné střední školy rozhoduje ředitel školy, do které se žák hlásí. V rámci rozhodování o změně oboru může ředitel školy stanovit rozdílovou zkoušku a určit její obsah, rozsah, termín a kritéria jejího hodnocení.
- Forma
rozdílové zkoušky:
- Září – červen: před třídou, v OV před skupinou
- Červenec – srpen: před tříčlennou komisí
5. Dodatečné přezkoušení v náhradním termínu z důvodů neklasifikace
- Dodatečné přezkoušení za první pololetí se koná před třídou, v OV před skupinou
- Dodatečné přezkoušení za druhé pololetí se koná před dvoučlennou komisí (nejedná se o komisionální zkoušku).
- Výsledek dodatečného přezkoušení je zaznamenán do protokolu a je oznámen žákovi v den přezkoušení.
- Žák může v jeden den vykonat dodatečné přezkoušení maximálně ze dvou předmětů.
6. Omlouvání neúčasti při zkouškách dle bodů 3, 4, 5
- Zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka může ze závažných důvodů neúčast u zkoušky či přezkoušení omluvit u ředitele školy nejpozději před jejím zahájením, případně může neúčast, zejména ze zdravotních důvodů písemně omluvit i dodatečně, nejpozději do 3 dnů od uplynutí termínu určeného pro vykonání zkoušky či přezkoušení. Zdravotní důvody doloží lékařským potvrzením.
- Náhradní termín zkoušky či přezkoušení stanoví ředitel školy.
Ve Slaném dne 2.9. 2019
Ing. Jaroslava Cvrčková
ředitelka školy